XVI edycja - informacje organizacyjne i programowe
Spotkania, Program, Zasady
Spotkania - gdzie i kiedy?
Gdzie?
Na kampusie Ochota Uniwersytetu Warszawskiego, w ICM UW przy ul. Pawińskiego 5A (blok D, V piętro.)
Ćwiczenia będą odbywały się stacjonarnie pod podanym adresem, w wykładach będzie można uczestniczyć zdalnie.
Wykładów odsłuchasz także w w sieci. Będziemy używać do komunikacji programu discord. Na początek zainstaluj sobie discord na swoim komputerze. Tam będą sie pojawiać linki do wykładów, a także inne ważne ogłoszenia, konkursy itp.
Kiedy?
Zajęcia rozpoczynamy 3 marca 2025 r. Skończymy w połowie czerwca.
Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki i czwartki (dla niektórych tylko w poniedziałki, dla innych w poniedziałki i czwartki). Wykład: poniedziałek, godz. 17.15 - 18 - wszystkie grupy. Ćwiczenia: poniedziałek godz. 15.30 - 17 lub poniedziałek godz. 18.15 - 19.45 lub czwartek godz. 15.30 - 17 lub czwartek godz. 17.15 - 18.45.
Poniedziałek |
||
---|---|---|
Godzina |
Co się dzieje |
Uwagi |
15.30 - 17.00 |
ćwiczenia g. 1 i g. 5 |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
17.00 - 17.15 |
przerwa w kuchni |
obecność nieobowiązkowa, ale ważne! |
17.15 - 18.00 |
wykład |
obecność obowiązkowa (wszyscy, może być zdalnie) |
18.00 - 18.15 |
przerwa w kuchni |
obecność nieobowiązkowa, ale ważne! |
18.15 - 19.45 |
ćwiczenia g. 2 i g. 6 |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
Czwartek |
||
---|---|---|
Godzina |
Co się dzieje |
Uwagi |
15.30 - 17.00 |
ćwiczenia g. 3 |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
17.00 - 17.15 |
przerwa w kuchni |
obecność nieobowiązkowa, ale ważne! |
17.15 - 18.45 |
ćwiczenia g. 4 |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
Program
Edycja XVI - Matematyka w świecie gier
- W poszukiwaniu optymalnej strategii
- O prawdopodobieństwie w grach losowych
- Wartość oczekiwana i prawo wielkich liczb
- Metoda Monte Carlo - od bomb atomowych po Black Jacka
- Błądzenie losowe w kasynie i na giełdzie
- Wprowadzenie do teorii gier
- Równowagi Nasha - od dylematu więźnia do wojny nuklearnej
- Twierdzenie Nasha
- Monte Carlo Tree Search
- O rywalizacji człowieka z komputerem
- Wykład gościnny (Ewolucyjna teoria gier ?)
- Gramy w terenie!
Główny nurt XVI edycji będzie składał się z wykładów - głównie matematycznych
oraz ćwiczeń, które będą miały charakter na zmianę - matematyczny ("przy tablicy") i informatyczny (przy komputerze). Uwaga,
ćwiczenia przy komputerze to nie będzie granie w gotowe gry, ale pisanie ich samemu! Bedziemy programować w języku Python.
Od strony matematycznej przypomnimy - lub przedstawimy od nowa, dla tych, którzy nie mieli tego w szkole - podstawy prawdopodobieństwa, w tym definicję zdarzeń niezależnych i pojęcie wartości oczekiwanej. Poznacie także elementy matematyki wyższej: Prawo Wielkich Liczb, błądzenie losowe, metodę Monte Carlo, równowagę Nasha, startegie, algorytmy, zastosowanie teoriii gier do konfliktów nuklearnych...
Jednym słowem - będzie bardzo wiele ciekawych matematycznych zagadnień, które poznacie na przykładach - tak, zeby je naprawdę dobrze zrozumieć, przećwiczyć, i jeszcze zapisać w języku Python.
Uwaga. Znajomość programowania nie jest konieczna, by uczestniczyć w kursie. Będzie można uczyć się go od zera. Jeśli będzie taka możliwość, postaramy się stworzyć także grupy dla bardziej zaawansowanych.
Jakie pojęcia matematyczne poznamy?
Przykłady gier matematycznych i optymalnych strategii. Podstawy prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo zdarzeń niezależnych. Prawdopodobieństwo układów pokerowych. Pojęcie wartości oczekiwanej. Prawo Wielkich Liczb. Implementacja symulacji losowych w Pythonie. Metoda Monte Carlo. Błądzenie losowe. Analiza ryzyka. Definicja gry w teorii gier. Przedstawianie gier w postaci ekstensywnej i normalnej. Teoria minimax. Strategia minimax. Pojęcie równowagi Nasha. Równowaga Nasha w dylemacie więźnia, grze w dobra publiczne oraz polowaniu na jelenia. Zastosowania teorii gier do modelowanie konfilktów nuklearnych. Twierdzenie Nasha. Strategie mieszane. Monte Carlo Tree Search - algorytm, jego ograniczenia i modyfikacje. Algorytmy gamingowe.
Uwaga. Zdajemy sobie sprawę, że część z Was zna niektóre z wyżej wymienionych pojęć, a część nie. Nie ma to dla nas zasadniczego znaczenia. Nie będziemy Was bowiem ich uczyć - chcemy Wam te pojęcia pokazać, od nowej strony i na przykładach. Komuś skojarzy się to z tym, co robił już w szkole, komuś innemu dopiero w szkole skojarzy się to z naszą matematyką w grach. Obie wersje są dobre. A część z Was zgłębi te pojęcia już na studiach, i wtedy też będzie Wam łatwiej!
Zasady
-
Uczestnictwo w zajęciach jest bezpłatne, lecz aby wziąć w nich udział, należy zarejestrować się (patrz zakładka Rekrutacja) i otrzymać potwierdzenie przyjęcia. W przyjęciu może pomóc rekomendacja nauczyciela matematyki. Nie jest ona jednak konieczna.
-
Z kursu można zrezygnować, należy wówczas wysłać wiadomość na adres ciekawi@icm.edu.pl. Z kursu można także zostać skreślonym z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności (lub, w wyjątkowych przypadkach, z powodów dyscyplinarnych). Nieobecność na zajęciach mozna usprawiedliwić (osobiście lub przez Rodziców) przesyłając wiadomość na adres ciekawi@icm.edu.pl.
-
Za każdą obecność na pełnych zajęciach (wykład + ćwiczenia) uczestnik dostaje 1 punkt. Za same ćwiczenia: 0,6 p. Za obecność tylko na wykładzie, bez ćwiczeń, nie ma punktów. Punkty można także dostawać za (nieobowiązkowe) prace domowe oraz, co jakiś czas, za konkursy nie-matematyczne. Do zaliczenia edycji potrzeba 8 punktów, w tym co najmniej 6 za obecności. (Wyjątkowe przypadki będziemy rozważać indywidualnie).
-
Punkty zdobyte przez każdego uczestnika liczą się dla niego indywidualnie oraz zespołowo - dla jego szkoły. Punkty uczestników aktywnych liczą się w rywalizacji zespołowej kilkukrotnie.
-
Liczba zajęć przeznaczona na każdy temat, a także praca domowa, jest zależna od grupy.
-
Prace domowe są nieobowiązkowe, choć bardzo zachęcamy do zmierzenia się z nimi. Można w ten sposób przede wszystkim sporo się nauczyć, a także zdobyć punkty dla swojej szkoły.
-
Prace domowe oddajemy osobie, która zadała tę pracę - jeśli wyrazi ona na to zgodę, można przesłać ją na serwerze MdCŚ na discordzie w prywatnej wiadomości do tej osoby. Termin: do kolejnych zajęć.
-
Za aktywność na ćwiczeniach dostajesz wirtualne lub niewirtualne krówki - prowadzący wyjaśni Ci zasady ich przyznawania.
-
Co pewien czas będziemy publikować na discordzie i na stronie listę osób o najwyższej punktacji i największej liczbie krówek - by ci, którzy się angażują w nasz kurs i lubią zdobywac punkty, mogli się tym pochwalić. Jeśli tego nie chcesz - napisz do nas: ciekawi@icm.edu.pl.