XII edycja - Spotkania, Program, Uwagi
Spotkania - gdzie i kiedy?
Gdzie?
W sieci! Będziemy używać do komunikacji programu discord, do wykładów kanałów Youtube, do zajęć matematycznych tablicy idroo, do zajęć informatycznych repl.it. Wszystko wytłumaczymy po kolei, ale dobrze będzie, jeśli na początek zainstalujesz sobie discord na swoim komputerze.
Kiedy?
Startujemy od początku marca 2021. Skończymy w pierwszej połowie czerwca. Zajęcia nurtu 1 będą odbywały się w poniedziałki (od 1 marca), a zajęcia nurtu 2 we wtorki (od 2 marca). Oczywiście zrobimy przerwę na Wielkanoc! W czerwcu odbędzie się uroczyste (choć zapewne wirtualne) zakończenie zajęć i wręczenie dyplomów.
Ramowy plan spotkania - nurt 1 - poniedziałek
Godzina |
Poniedziałek |
Gdzie? |
Uwagi |
|
---|---|---|---|---|
grupy 1.1-1.2 | grupy 1.3-1.8 | |||
15.30 - 17.00 |
|
ćwiczenia |
discord |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
17.00 - 17.15 |
przerwa - ciacho matematyczne |
|
||
17.15 - 18.00 |
wykład |
youtube |
obecność obowiązkowa |
|
18.00 - 18.15 |
przerwa - ciacho matematyczne |
| ||
18.15 - 19.45 |
ćwiczenia |
discord |
obecność obowiązkowa (jeśli jesteś w tej grupie) |
Ramowy plan spotkania - nurt 2 - czwartek i wtorek
Godzina |
Czwartek |
Gdzie? |
Uwagi |
---|---|---|---|
17.00 - 18.00 |
wykład (premiera) |
obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa, można go obejrzeć w innym terminie |
Godzina |
Wtorek |
Gdzie? |
Uwagi |
---|---|---|---|
17.00 - 18.00 |
ćwiczenia |
discord |
obecność obowiązkowa |
18.00 - 18.15 |
przerwa - ciacho matematyczne |
|
|
18.15 - 19.15 |
ćwiczenia |
discord |
obecność obowiązkowa |
Uwaga! ciacho matematyczne będzie także wymagało zaangażowania z Waszej strony.
Program
Nurt 1 - Grafy
Nurt 1 jest bardziej klasycznym nurtem "Matematyki dla Ciekawych Świata". Będzie składał się z wykładów, głównie matematycznych, oraz ćwiczeń, z których połowa będzie miała charakter bardziej matematyczny ("przy tablicy"), a połowa bardziej informatyczny - będzie nauką programowania. Wszystkie te elementy będą dotyczyć grafów - ich teorii oraz zastosowań. Zaczniemy od kombinatoryki; poznamy nazwiska takie jak Dirichlet, następnie Euler i Hamilton, w końcu Dijkstra i Ramsey. Poznamy podstawową teorię grafów, czyli problemy takie jak spacery po mieście, podróże między miastami, kolorowanie map... i wiele innych. Dowiemy się też, co wspólnego z grafami mają komputery, czy jest łatwo, czy trudno ich użyć, i czy w ogóle należy to robić? Spotkamy naukowców i studentów, którzy używają grafów do rozwiązywania konkretnych i praktycznych spraw, takich jak np. organizacja ruchu autobusów. Ale zrobimy też dość daleką wycieczkę w stronę abstrakcji - grafów nieskończonych. Przy tej okazji dowiemy się, czy nieskończoność jest jedna, czy może jest ich wiele. Jednym słowem - będzie bardzo wiele ciekawych matematycznych rzeczy, których na pewno jeszcze nie znacie. Programowania będzie można uczyć się od zera, choć, jeśli będzie taka możliwość, postaramy się stworzyć także grupy dla bardziej zaawansowanych.
- Jak policzyć?
- Gdy czegoś jest za dużo
- Wprowadzenie do programowania w Pythonie
- Wyspy i mosty
- Jak dojechać?
- Mapy i kredki
- Problem za milion dolarów
- Jak policzyć nieskończone?
- Imprezy skończone i nieskończone
- Nieskończoność nieskończoności
- Nieprzeliczalne imprezy
- Grafy i transport w mieście - wykład zaproszony
- wykład zaproszony
Nurt 2 - Linux i Python w Elektronicznej Sieci
Kurs „Linux i Python w Elektronicznej Sieci” jest intensywnym wprowadzeniem w najważniejsze zagadnienia związane z systemami typu Unix, programowaniem, sieciami komputerowymi oraz podstawami elektroniki, która stoi za działaniem komputerów, sieci komputerowych i dużej części współczesnego świata. W ramach kursu zapoznasz się:
- z kilkoma z pośród najistotniejszych języków programowania (w tym z Pythonem i C),
- pracą w systemach typu Unix/Linux oraz ich działaniem,
- działaniem, budową i wykorzystywaniem sieci komputerowych,
- podstawami elektroniki analogowej i cyfrowej oraz programowania mikrokontrolerów.
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych tą tematyką i posiadających elementarną wiedzą związaną z tymi zagadnieniami (podstawy programistyczne, wiedzę z fizyki z zakresu elektryczności, itp). Zagadnienia na kursie w miarę możliwości omawiane będą od podstaw, jednak ze względu na intensywność kursu omówienie podstaw należy traktować raczej jedynie jako przypomnienie. Celem kursu jest ułatwienie dalszego zgłębiania tajników szeroko rozumianej informatyki i elektroniki poprzez przekazanie gruntownych podstaw oraz ich uporządkowanie i usystematyzowanie. Staramy się przekazywać praktyczną wiedzę i w taki sposób podchodzić do omawianych zagadnień. Jednak chcielibyśmy abyś po ukończeniu kursu nie tylko potrafił(a) samodzielnie rozwiązywać problemy związane z omawianymi zagadnieniami („coś zrobić”), ale także abyś rozumiał(a) „jak to działa?” i był(a) wstanie samodzielnie zgłębiać wybrane zagadnienia. Zatem nie unikniemy niezbędnej teorii.
- Linux: wprowadzenie
- Python: wprowadzenie, pętle i funkcje, napisy, wyrażenia regularne
- Python: listy, słowniki, obiekty, pliki, wyjątki, biblioteki
- Linux: operacje na plikach tekstowych, awk, praca zdalna, użytkownicy, procesy
- Linux: programowanie w bashu, system operacyjny, usługi
- C i C++: podstawy C, adres zmiennej (wskaźniki), współczesny C++
- Elektronika: podstawy, elementy bierne, dioda, tranzystor
- Elektronika cyfrowa: bramki i przerzutniki, transmisja, magistrale, układy programowalne
- Sieci komputerowe: protokoły, adresy, routing, usługi, standardy
- Sieci komputerowe: ethernet, konfiguracja programowanie usług
- Wprowadzenie do programowania mikrokontrolerów STM32
Praca w grupach - uwagi
-
Za każdą obecność na pełnych zajęciach każdy uczestnik dostaje 1 punkt. Punkty można także dostawać za (nieobowiązkowe) prace domowe. Do zaliczenia zajęć potrzeba 10 punktów.
-
Punkty zdobyte przez każdego uczestnika liczą się dla niego indywidualnie oraz zespołowo - dla jego szkoły. Punkty uczestników aktywnych liczą się w rywalizacji zespołowej kilkukrotnie.
-
Liczba zajęć przeznaczona na każdy temat, a także praca domowa, jest zależna od grupy.
-
Prace domowe są nieobowiązkowe, choć bardzo zachęcamy do zmierzenia się z nimi. Można w ten sposób przede wszystkim sporo się nauczyć, a także zdobyć punkty dla swojej szkoły.
-
Prace zadane na zajęciach w pracowni komputerowej należy przesyłać mailem na adres ciekawi.pracownia@icm.edu.pl wpisując w temacie nr grupy i pracy domowej i ewentualne inne uwagi, np. GRUPA 5, PD1, pytanie. Na nadsyłanie prac macie tydzień, do rozpoczęcia kolejnych zajęć.
-
Prace zadane na ćwiczeniach "przy tablicy" należy oddać na kartkach, na najbliższych ćwiczeniach, osobie, która zadała pracę. Jeśli osoby tej nie ma, należy pracę oddać przy pierwszej sposobności.
Uczestnictwo w zajęciach jest bezpłatne, lecz aby wziąć w nich udział, należy zarejestrować się i otrzymać potwierdzenie przyjęcia.