Program IV edycji (archiwalny)

Forma spotkań

Spotkania, na które zapraszamy, będą składać się, wedle wzorców uniwersyteckich, z:

  • wykładu,
  • ćwiczeń,
  • ćwiczeń w pracowni komputerowej,
  • przerwy integracyjnej – „ciacho matematyczne”.

Ćwiczenia, zarówno te przy tablicy jak i w pracowni, odbywają sie w małych grupach. Na wykładzie i na ciastkach spotykamy się wszyscy razem.

Wykład i ćwiczenia: modele matematyczne

Wahadło - wektory prędkości i przyspieszenia, źródło: wikipedia

Tematem IV edycji są modele matematyczne rzeczywistości. Nie wszystkie modele oczywiście, ale parę takich, które, mamy nadzieję, Was zainteresują. Powiemy więc:

  • co znaczy model, jaki ma związek z historią starożytną i Platonem;
  • czym jest całka i pochodna, skąd się wzięły, po co są;
  • jak zbudować komputerowy model wahadła;
  • jak matematyka pozwala prognozować pogodę;
  • a także, jeśli sił nam i Wam wystarczy, o tym, że tak prosta koncepcja jak liczba nie jest bynajmniej prosta i czy istnieją liczby nierzeczywiste.

Ćwiczenia będą powiązane z wykładem (choć na ogół prowadzić je będą różne osoby). Poznacie na nich nowe pojęcia w praktyce, bardziej konkretnie.

Pracownia komputerowa

Pracownia komputerowa wprowadzi Was w podstawy programowania. Dostępne są dwa nurty, do wyboru (w miarę wolnych miejsc):

  • nurt 1 – Scilab – dla początkujących programistów lub osób umiejących programować, ale zainteresowanych bardziej matematyką;
  • nurt 2 – Python – dla osób bardziej zainteresowanych programowaniem.

Tak więc nie zakładamy, że umiesz programować! Ale sądzimy, że może Cię to zainteresować i że warto się nauczyć.

Filmy

Tak, są dobre i ciekawe filmy o modelowaniu matematycznym. Czekamy, żeby je Wam pokazać. A nie czekamy biernie, bo jeden z nich sami przygotowujemy.